Nimittäin puutarha-asioissa!!!

Ostin keväällä gladiolukseja ja heitin ne vaan maahan. Ne on kukkinu AIVAN ÄLYTTÖMÄN KOMEINA JA PITKÄÄN JA REHEVINÄ!!

Nyt otin vielä kukkivat maljakkoon ja sit kiskoin sipulit maasta pois. Sen verran aikoinaan tutustuin gladeihin netin välityksellä, että sain selville, että ne ei talvehdi maassa talvea.

Nyt etsin sit netistä sipulin talvehtimisohjeita, ni törmäsin kymmeniin teksteihin, missä puhuttiin siitä, että gladit kannattais esikasvattaa keväällä, jotta ne kukkis kommeesti kesällä... no mä EN tehny niin ja silti kukinta oli kyl naapureidenkin kukkia komeempia =)

Nyt meitsi meinaa viedä sipulit varsineen päivineen kellariin. Annan niitten kuivahtaa siellä ja sit ku ne on kunnolla kuivahtanu ni sit katkasen varret niin, että niihin jää noin 10cm tynkä. Kuivuneet sipulit peittelen sit vaiks sahanpurulla - niin ne oli ostettaessakin. Siel ne saa sit talvehtii.

Sit joskus huhtikuussa istutan sipulit vaiks pesuvateihin esikasvatukseen. Siinä vaiheessa nappaan sen kymmensenttisen tygän pois.

Toukokuussa roudaan niitä sit lämpösinä päivinä pihalle ja yöks taas sisälle. Tämä kuulemma paksuntaa vartta. Ja sit kesäkuun kuudennen päivän jälkeen istutan ne maahan. Tai no maahan ja maahan. Mä meinaan rakentaa niille oman sellaisen istutuslaatikon seinustalle, aurinkoon. Siitä syystä seinustalle, että kun ne nyt oli mulla avomaalla, ni ne kaatu ensimmäisten tuulten voimasta. Eikä auttanu, vaikka kuinka tuki naruilla. Nyt meinaan tosiaankin rakentaa samanlaisen istutuslaatikon, kuin ruusuilleni, ja harrastan gladeja sitten siinä. Siitähän ne on helppo ottaa talvehtimaan ja siihen ne on helppo pistää uusiks istumaan. Ja ku ne on seinustalla, ni ne ei oo jokapuolelta tuulen tuivertamana, ja ne on sit helppo tukea joillain rimoilla, jotka sit sopii yhtenäisesti koko istustulaatikon ulkonäköön =)

Vitsi toi onki kova homma, mut MÄ OON NYT RAKASTUNU TÄHÄN HARRASTUKSEEN!! ostaessani sipulit, en tienny, että tää on iha oma harrastuksensa =) mut sattuma toi kivan harrastuksen =) varsinki ku niistä kukista on iloa omalle ja muitten silmälle ja ne vihtyy maljakossakin iha sika kauan ja kauniina =)

No ei ku jatkamaan harrastusta =)

Ku oon gladit saanu kellariin, ni sit alan kaivaa jo osittain uudistamaani penkkiä, johon sit isken ne tähän asti jääkaapis ja kellaris säilötyt liljan sipulit =) ne on varmaan kuallu, mut sit on.... gladit ainaki pelastu =)

 

EDIT muutamia tunteja myöhemmin:

Nyt on liljapenkki tehty ja aika tyytyväinen olen =) vanhat mullat on kärrätty nevadaan ja uudet mullat möyhitty tilalle. Sipuleita oli pikkasen reilu 40kpl ja väreinä oli keltasta punasta vaaleanpunasta ja valakosta... tajusin kyl vasta jälkeen päin mokan, että nyt oon istuttanu ne värisuoriin riveihin, ku ois pitäny tehä väriRYHMIÄ, mutta olkoot...pistetään seKIN amatöriyden piikkiin!

Isäntä muuten teilas ton mun gladilaatikon, sillä seinän vierustalle EI saa laittaa mitään, ku kasvit estää talon tuulettumisen... Et tarttee täs sit keksii jotain muuta. Onneks on koko talvi aikaa... HEI NY MÄ KEKSIN!!! meil on vanhoja heinäseipäitä, ni jospa teenki niistä jonkinasteisen seinämän, aidan, ja sit siihen eteen istutan ne =) katotaan kelpaako idea isännälle =) täytyy suunnitella vähä tarkemmin etukäteen, ja esittää idea sit leijonalle =)

Kuvan uuesta penkistä laitan sit ku oon sellasella koneella, jolla kuvien siirto onnistuu vaivattomammin =)