jälleen kattoterdelle maittavalle aamiaiselle. nyt niil oli niin kiirettä ja täyttä, että ne ei hokannu kysyy huoneen numeroa - tai sit ne muka muisti sen... huoneen numeron tärkeys oli ilmennyt meille edellisenä iltana, sillä aamiainen ei kuulu huoneen hintaan, vaan siitä pitää maksaa 20eur/hlö HERRANEN AIKA !! SIIS KAKSKYT EUROO!!!????? onneks meidän pakettiin kuului aamiainen =) ja onneks nova makso =)

mahat taas täyteen =) sit huoneeseen, pakkaamaan, tsek auttaamaan, laukut säilöön ja sunnuntaikävelylle paikallisten sekaan =)

mentiin läheiseen puistoon istuskelemaan. siellä sen näki erittäin hyvin, että miten tärkeää ne sunnuntai kävelyt ilman päämäärää niille natiiveille on =) puistossa oli iha sikana natiiveja =) koirien kanssa, lasten kanssa, puolisoiden kanssa, ystävien kanssa iha kaikkien kanssa! ja kaikki tervehti toisiaan ja kaikki oli yhtä suurta ystäväporukkaa =)

koirat sai temmeltää vapaana, ihmiset muiskutteli tuttujen kans poskisuudelmia, muutamat veti taitsia =) villikissat saivat osansa huomiosta, ihmiset istuskeli kivetyksillä, seisoskeli ryhmissä - ja se puheen sorina! =)

mut sen siel huomas, et aasialaiset oli tuolla, intialaiset tuolla, italialaiset tuolla, mustaihoiset tuolla, lapsiperheet tuolla, koiraihmiset tuolla jne...

helyyttävimpiä oli vanhat mummut ja papat!! niin ihania!! kyl meidän isovanhemmat ei kulkis ikimaissa tuolla tavalla! kipeinä ja väsyneinä, mutta tavoille uskollisina!! ja kun niitä mummuja ja pappoja oli iha iltaisinkin ulkona! se on heidän kulttuuri ja se oli ihanaa!

ne mummut ja papat oli juuri niitä AITOJA italiaanoja!!!

sit mentiin syömään! oli päätetty et nyt etitään sellanen ravintola, josta saa pestopastaa =) ja saatiinhan me =) JA NIIN HYVÄÄ!!! istuskeltiin pari tuntia ravintolassa (ulkopöytä) ja ihailtiin ihmisvilinää ja liikennettä =)  liikenne oli yhtä kaaosta =) se oli autojen, skoottereiden, polkupyörien ja kävelijöiden sopuisa sekametelisoppa =) kukaan ei väistäny ketään mutta kaikki väisti kaikkia =) kaikki autot oli jollain tapaa lommoilla tai naarmuilla =) mut ainut kolari, mikä nähtiin, oli sen johtajajehun asunnon lähellä, kun italpol ja liikennelpoliisi kolaroi =) se oliki hassua =) et kaks poliisiryhmää teki ainoon todistettavan kolarin =) *hih* (siel oli muuten neljää erilaista poliisia: toimistopoliisi, liikennepoliisi, valtion poliisi ja "varkauspoliisi" =) jokaisella oli erilainen uniformu, erilainen tehtävä ja erilainen auto. ja poliiseja oli iha joka paikassa miljoonittain =) et sinänsä turvallista kyllä!!)

sit lähettiin asemalle ostamaan junalippua... oltiin käyty jo edellisenä päivänä katsastamassa, että osataan sit ostaa oikeasta paikasta lippu ja nousta laiturille oikeasta paikasta... mut ku oliki tosiaan sunnuntai, ni se lippukassa oli suljettu. me käveltiin pitkin ja poikin ristiin ja rastiin asemaa, mut missään ei myyty lippuja... kysyttiin turisti infosta, mut he ei suostunu neuvomaan, sillä he eivät neuvo juna-asioissa (ainut negatiivinen kokemus asiakaspalvelusta)

asema oli "täynnä" kysyvän näköisiä turisteja... edes vartijat ja poliisit eivät näköjään neuvoneet... mulla meni hermo! yritin saaha kiinni ystävääni, joka on ollu roomassa, että hän ois auttanut meitä, mut ei mul ollu sen numeroa omassa kännyssä - vain työkännys, joka ei ollu mukana...

mun sisällä KUOHU mut mä olin rauhallinen ja viilee ku viilipytty!! mä olin tilanteen herra!!! =P

käveltiin hotskalle kysymään neuvoa.... pitkien ihmettelyjen jälkeen tajuttiin, että oltiin väärällä puolella asemaa =) varsinaiset lippumyymälät oli toisella sivulla - jonne ei siis päästy sisäkautta, sillä luultiin että asema loppuu kauppoihin... mut se olikin siis vain väärä "osasto" ja kauppojen jälkeen oli ne varsinaiset lippuluukut =)

mä olin niin adrenaliinia täynnä, että pakotin isännän siihen, että otetaan laukut säilöstä HETI ja mennään HETI ostamaan ne liput ja hengaillaan assalla loppupäivä! isäntä yritti hidastella, et ku lentoon on viel viis tuntii =) mut mä olin niiiiiin kiukku ja viileys oli musta kaukana =) mä otin laukut ja lähdin päättäväisesti käveleen kohti assaa. isäntä yritti vitsailla mulle, mut mä en kestäny!! mä kiukkusin, et ku mun uhkakuva kävi toteen eikä meinattu päästä roomasta ulos =P (totta!!! jälkeenpäin mä oon vaan nauranu tilanteelle! omalle typeryydelleni! omalle tyhmyydelleni!! TOTTAKAI assalla on LIPPULUUKUT!! jotka on auki 24h/vrk =) )

isäntä kävi sit ostaas liput. se sano mulle, että oottaa tässä ni hän hakee liput, että mä saan rahottua =) ku sain lipun kouraan ni lähin yhtä päättäväisenä ja adrenaliitikkona laiturille ooteleen junaa =) sanoin et istutaan täs loppupäivä tai sit mennään lentokentälle =) lentokentälle meno arvellutti siinä mieles, et sit siel pitää vahtii laukkuja tosi tarkkaan... mut päätettiin sit mennä kentälle.

junaa oottaessa meiltä kävi aasialaisnäkönen pariskunta kysyys, et mistä niitä lippuja saa, et ku he on eilen käyny tarkistaas et niitä saa siitä samasta paikkaa, mistä meki oli tarkistettu mut et se on nyt kiinni... me saatiin sit olla pelastavia ritareita ja neuvottiin, mikä on oikea paikka =) se pelasti päivän =)

sit matkattiin junalla jälleen läpi saastaisen radanvarsialueen... mä en tykkäis asua italiassa! sotkuista ja karun ruman kaunista! kadutki oli iha täynnä roskaa!! tupakantumppeja oli tsiljoonittain biljoonittain, sanomalehtiä ja muovipusseja ja pitsakääreitä ja jäätelökuppeja ja KAIKKEA triljoonittain! tupakantumppi heitettiin iha suoriltaan siitä paikasta, missä vipa savu on imetty... törkeetä!

kentällä oli helppo asioida, sillä monitoreista näki jo siinä vaiheessa (4h ennen lentoa) että missä helsinkiin matkailijoiden piti kirjautua. istuskeltii vähä aikaa siinä tiskin läheisyydes, mut ku hoksattiin et samalla lennolla tulleet suomalaiset kirjautu jo nyt lennolle, ni meki kirjauduttiin. siten päästiin laukuista eroon ja päästiin kierteleen rennosti kauppoja.

eka kierrettiin siel turvatarkastuksen "tällä" puolen olevia liikkeitä. kirjakauppa oli kiva, ku siel oli nii paljo kaikkee ja etsin josko ois joitain suomalaisia kirjailijoita - en nähny. sit etsin ystävälleni ystäväkirjaa - mut en löytäny... sit luin ruotsi-italiasanakirjaa, ku suomi-italiaa ei ollu =) oli kiva ettii eka ruotsin sana ja sit siitä italiaks =) et ystävä/kaveri - kompis - compagnio (TMS)

sit tovin päästä päätettiin mennä turvatarkastuksen läpi taxfree puolelle. meitsin kohdalla metallinpaljastin piippas ja sain vartijan kädet vartalolleni =) "okei ju kan kou" ja ku pääsin siitä etiäpäin ottamaan laukkua ni "madame! kän ai tsek joo päk?" ofkoors! ja vartija kaivo laukun läpikotasi. "oukei mädääm. juu kan kou." ja aloin pakkaa laukkua. sit se sama vartija tuli vielä mun luo, tarttu hartiaan ja sanoi "its oukei nau mädääm juu kan kou nau" ja mietin et oliko se käyny viel tarkistaas et pitääkö sen kaivaa mun peräsuoliki *hihyök* vai tuliko se vaan sanoo et MENE JO ku pakkasin kamoja sen verran kauan. mut onneks mua ei jännittäny yhtään, sillä tiesin että mul ei oo mitää kiellettyä =) ku eihä suklaata oo kielletty =) isäntä veikkas et se suklaan tinapaperi sai ne tarkistamaan ettei se oo tinapaperikäärö huumeita tms. tai sit mun astmalääke saatto näyttää epäilyttävältä valkosen jauheen kera....

kentällä kierreltiin kauppoja, istuttiin ja kytättiin ihmisiä =) ostettiin pari viinapulloo ja pestoa =)

sit lento jo kuulutettiinki ja uusi lento alkoi. kone oli pienempi ku tullessa... ja se oli iha piukas väkee. turbulenssi oli sen verran kovaa yhdes vaihees, et kaikki komennettiin paikalleen ja turvavyöt kiinni. kapteeni nosti lentokorkeutta ja päästiin turbun ohi. sen jälkeen, ku vyöt sai avata, alkoi ihmiset ramppaamaan jännäkakalla vessassa =) isäntäki joutu menee *hih*

meitsi osti viä suklaata, ku huomenna alkaa taas pisteet. (voi unohinki käydä puntaris....mut kiloja on taatusti tullu!! vaik käveltiin paljon, ni mun läskisolut muistaa viä nii hyvin vanhan kokonsa, etä ku syön vähänki liikaa rasvaa ja sokerii ni ne solut lihoo het. täytyy aamul käydä. enää en viiti lähtee ku kello on yli yks =) )

laskeutuminen oli mun korville iha painajainen! oon huomannu sen, et mitä pienee kone, sitä kipeempää se laskeutuminen tekee. mä en enää kuullukaan mitään, ku korvat oli nii tukos ja lukos ja kipeet!! ei yhtää ihme että lapset itkee, ku munki teki mieli itkee! en uskaltanu tehä sitä silmät-nenä ja suu kii ja puhallus korvien kautta, silä kun tein niin belgian lennon jälkeen, ni mulla meni taju...

ei auttanu purkan syönti, ei haukottelu, ei suun aukominen ja sulkeminen, ei mikään. mä kynsin korvia mä painelin niitä ja mä tein vaiks mitä, mut ei - tuska oli valtava! ei siihe ny kuallu mutta.... kiukku ainaki kasvo!

kotokentällä sit laukut hakee ja taksin kyytiin ja nokka kohti ystävien asuntoa.

siellä meillä oli utelias vastaanottokomitea =) itse halusin korvieni ja paskaisen ihoni kanssa heti suihkuun, isäntä jutteliki emännälle ja isännälle sen aikaa ku mä peseydyin ja huuhtelin korviani =P sit mä liityin joukkoon ja käytiin pikaseen kaikki tärkeimmät läpi. heillä ku kuitenki oli aikainen herääminen ja työpäivä edessä.

korvat helpotti vähäse, mut iha tukos ne oli kokoajan ja ne paukku aina ku nielas haukottei tms

yö nukuttiin jälleen hyvin ja aamul pieni lisäkertomus matkasta isäntäpariskunnallemme. sit he lähti töihin, me syötiin pakattiin ja pukeuduttiin - ja lähdettiin matkamme riskialteimmalle reissulle: ajomatka yli400km väsyneenä...

sjoella pysähdyttiin ostaan mulle ratsastushanskoja ja kotiin ruokaa. sit tuhatta ja sataa loput n.100km ja pestopasta keittymään =) anoppi ja appi tuli het kuuntelen matkakertomusta ja bestis hetken päästä kanssamme päivällsitämään =) OLI IHANAA KU OLI RAKKAITA YMPÄRILLÄ!!! veljen vaimokin soitteli ja pikkuveljeä näin illemmalla. vain äiti ja isi ja isännän veljen perhe puuttui! (äiti  ja isi ovat levillä.) 

salkkarit+sydänjää+bb =) elämä on IHANAA!!

OMA KOTI!! RAKKAAT KOIRAT!!! RAKKAAT HUONEKALUT!!! MELKI KAIKKI RAKKAAT IHMISET!!! VOIKO IHANAMPAA OLLA???

oli ihanaa kun ei ollut lapsia, jotka het oisivat vaatineet TÄYDEN huomion =) kerranki lapsettomuudesta hyötyä!!! =)