Haluaisin kiittää kansanedustaja Satu Taiveahoa siitä, että hän on tuonut lapsettomuutta ROHKEASTI julkisuuteen!! Iltalehti ja Iltasanomat ovat kirjoittaneet Sadun lapsettomuudesta erittäin hienoon sävyyn. Apu-lehden juttua en ole vielä lukenut. Olen useammasta lehdestä lukenut nimenomaan Sadun yhteydessä käsitellystä lapsettomuudesta ja olen sitä mieltä, että Satu tekee LOISTAVAA TYÖTÄ lapsettomuuden eteen!

Olen ollut jo KAUAN sitä mieltä, että median pitäisi käsitellä lapsettomuutta enemmän, sillä siten tältä elämästämme välillä täyttä helvettiä tekevältä peikolta katoaisi tabu-tekijä, ja ympärillämme elävien ihmisten olisi helpompi käsitellä asiaa - yksin tai meidän kanssamme.

Olen nimittäin tämän kolmen vuoden kriisin aikana tehnyt havaintoja siitä, että ihmisillä ei ole välineitä käsitellä kriisiämme. Siksi saamme kuulla perä perän jälkeen mitä ihmeellisimpiä kaupunkilegendoita ja saamme ohjenuoriksi mitä inhottavimpia kliseitä. Saamme kuulla mitä naurettavempia (ja samalla satuttavempia) ohjeita siitä, miten lapsia TEHDÄÄN.

Ja tuntuu, että meillä lapsettomilla alkaa käydä vähiin ne käsittelykeinot, millä jokaisen ohjeen ja kaupunkilegendan otamme vastaan. Mitä enemmän niitä kuulee, sitä ahdistavammaksi tilanne käy... emme vain osaa ottaa sanoja lohtuna tai tukena, vaan kätkemme ne sydämiimme ja heikkoina hetkinä syyllistämme itseämme niillä sanoilla: "Laihduta on syyllistävänä sama kuin: MÄ OON LÄSKI -siksi lapseton! Lakkaa stressaamatta: MÄ OON STRESSAAJA -siksi lapseton!! Syö vitamiineja, hivenaineita ja sillä ja tällä dietillä: MULLA ON RAVINTOAINEPUUTTEITA -siksi lapseton! Lakkaa yrittämästä: YRITÄN LIIKAA -siksi olen lapseton! -mutta mikä syyllisyys siitä tulisikaan, jos LAKKAISIN yrittämästä? en tekisi asialle mitään? eli LUOVUTTAISIN!!! se olisi ikuinen oravanpyörä! Irtaudu arjesta: ELÄNKÖ LIIAN ARKISTA ARKEA kun en tällä normaalielämällä onnistu raskautumaan... pitäisikö alkaa elämään huimapäistä viihde- ja rentoutumiselämää ja unohtaa normaalin arjen pyörittäminen, jotta onnistuisimme???? jne jne jne"

Jossain vaiheessa lapseton kaivaa KAIKKI lohduksi ja tueksi tarkoitetut sanat sydämestään ja oikein rypee syyllisyyden tuskissa... ja pahoittaa mielensä... ja ajattelee, että KAIKKI vain syyllistävät meitä... vaikka oikeasti se tuskin on niin... tuskin kukaan tarkoittaa sanoja sillä tavalla!!! heillä vain ei ole mitään ns persoonallista tapaa käsitellä asiaa tai puhua asiasta, vaan he viljelevät näitä tuikitavallisia lauseita ja ohjeita ihan vain siitä syystä, että näin ruukataan sanoa... miettimättä itsekään sitä, että mitä he sanoillaan tarkoittavat...

Mutta siis.. KIITOS TAIVEAHON SADULLE siitä, että hän jaksaa käsitellä asiaa haastatteluissa!! Hän tekee meille muille lapsettomille tietä, jota pitkin voimme ylpeänä astella =) tietä, jota pitkin askeltaessa voimme kulkea pää pystyssä ja ympärillämme on ihmisiä, jotka ymmärtävät nykyistä paremmin kriisimme vaikutukset.

KIITOS SATU! =)